Hund
Kat
Hest
Smådyr
Videnskab
AniPlan
Find dyrlæge
Webshop

Den moderne hundeejer

Ny undersøgelse om den moderne hundejer 5. apr 2018

Der er kommet en ny generation af hundeejere, som stiller større krav til dyrlægen end tidligere. Den moderne hundeejer søger information om sygdomme og behandlinger på nettet og indgår gerne i en kritisk dialog om den rette behandling. Ikke mindst de sociale medier har medvirket til, at hundeejerne er mindre autoritetstro og mere bekymrede end tidligere. En ny undersøgelse blandt 1.500 hundeejere i Danmark, Norge og Sverige, viser, hvad den nye generation af hundeejere vægter i deres valg af dyrlæge.

At hundeejere kan vælge dyrlæger til og fra mange gange i løbet hundens liv, er ikke en nyhed, men hvad bestemmer, hvornår en hundeejer skifter én dyrlæge ud med en anden? Dét afdækker den nye undersøgelse, som konkluderer, at de vigtigste årsager til, at en hundejer vælger en dyrlæge er, at dyrlægen tager sig god tid og bruger sin faglighed på den rigtige måde overfor hundeejeren, mens det i lavere grad handler om prisen. Mere præcist viser undersøgelsen, at 8 ud af 10 hundeejere kunne finde på at skifte dyrlæge, hvis dyrlægen har for travlt, og hvis det virker som om, at hund og ejer skal hurtigst muligt ud af døren igen. Det er også vigtigt, at dyrlægen er fagligt opdateret på den medicinske viden, prioriterer hundens behandlingsmæssige sikkerhed, og generelt virker oprigtigt interesset i hunde.

Bedste balance mellem effekt og sikkerhed

9 ud 10 hundeejere mener endvidere, at dyrlægen skal hjælpe med at vælge den medicin, der giver den bedste balance mellem effektivitet og sikkerhed, mens næsten lige så mange mener, at dyrlægen skal give ejeren muligheden for at vælge mellem forskellige lægemidler og for at forstå forskellen mellem dem. Det vil sige, at hundeejeren selv ønsker at have et medansvar for valget af medicin, men samtidigt forventer, at dyrlægen giver sig tid til at sætte ejeren ind i baggrunden og mulighederne.

Dyrlægen må ikke køre på autopilot

Specielt indenfor noget af det allermest brugte medicin, nemlig de receptpligtige loppe- og flåtmidler, spiller dyrlægens rådgivning og viden en stor rolle. Her vil over halvdelen af hundejerne nemlig blindt følge dyrlægens anbefaling. Derfor vigtigt ikke at køre på autopilot omkring valg af behandling, men inddrage hundeejeren i valget af den rette behandling.

Nemt eller sikkert

Undersøgelsen viser også, at hundeejerne i langt højere grad bekymrer sig om sikkerheden og effektiviteten i midlerne, frem for om de er nemme at bruge eller virker i lang tid. Faktisk vægter 9 ud af 10 sikkerhed og 8 ud af 10 effektivitet som det vigtigste ved valg af loppe- og flåtmiddel. Til sammenligning vil kun 4 ud af 10  vælge et middel, fordi det er nemt at bruge.

Sådan kan dyrlægen håndtere den nye generation

Som dyrlæge kan man gøre meget for at blive bedre til at møde den nye generation af hundeejere og på den måde gøre dem til tilfredse og loyale kunder. Her er 5 råd opstillet på baggrund af undersøgelsen:

  1. Hold dig fagligt opdateret på virkning og bivirkninger af forskellig medicin
  2. Brug tid på at hjælpe ejeren med at vælge den løsning, der er mest sikker, effektiv og enkel. Husk i den forbindelse at sikkerhed og effektivitet vægter højest!
  3. Tilbyd ejeren at vælge mellem forskellige alternativer på et objektivt grundlag
  4. Forbered ejeren på forventede bivirkninger
  5. Forbered dig selv til snakken om bekymringer baseret på viden, som ejeren har fundet på nettet.

Hør hvad hundeejeren siger om dyrlægen

Du har en unik mulighed for at være fluen på væggen, mens fire meget forskellige hundeejere deler deres oplevelser omkring dyrlæger med hinanden. Her hører du alt det, hundeejerne ikke fortæller i konsultationsrummet. Se hvad de siger om dyrlæger her: http://www.hundenslaege.dk/

Hvad kan få hundeejere til at skifte dyrlæge?

Hundeejeren skifter dyrlæge, hvis ejerens forventninger ikke bliver indfriet.  Så hvad forventer ejeren? Læs det i rapporten her.  Rapporten er baseret på interview med over 1.500 hundeejere. Det er den første af sin slags og et led i Boehringer Ingelheims arbejde med at styrke samarbejdet mellem dyrlæger og hundeejere. Download rapporten her: http://www.hundenslaege.dk/

Om undersøgelsen

Spørgeskemaundersøgelsen foregik i perioden 13. til 19. december, 2017 og blev foretaget af Norstat Danmark A/S for Boehringer Ingelheim Animal Health Nordic. Spørgeskemaundersøgelsen fokuserer på de faktorer, som er afgørende for valget af dyrlæge, og undersøger pris, åbningstider, kommunikation, faglighed, medicinsikkerhed, bivirkninger med mere. Rapporten samler de vigtigste konklusioner fra undersøgelsen og viser overordnet, at dyrlægen kan styrke sin relation til den nye generation af hundeejere ved at blive bedre til at imødekomme bekymringer, vejlede imellem forskellige behandlingstilbud og skabe en mere empatisk dialog, baseret på den grundlæggende dyrlæge-faglighed. Sådan kan den enkelte dyrlæge fastholde den kritiske kunde og skabe større tilfredshed og loyalitet.

Del denne historie
Netdyredoktors nyhedsbrev Nyheder om kæledyrs sundhed, symptomer og behandling

Vi sender faglig information, tips og tricks og gode tilbud 2-4 gange om måneden. Nye abonnenter får en rabatkode på 10% til webshoppen.